Aplaneu el camí per al Senyor. Homilia Sant Ignasi de Loiola. Barcelona
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Aplaneu el camí per al Senyor!

13 Dic Aplaneu el camí per al Senyor!

homilia aplaneu el cami per al senyor

“Aplaneu el camí per al Senyor!”2
L’homilia d’avui ens aconsella que estiguem oberts a acollir el Misteri

Tornem a escoltar avui a l’evangeli el testimoni de Joan el Baptista. Tanmateix, aquest cop ens ve de la ma de l’evangelista Joan. La diferència és significativa. Mentre Marc ens mostrava l’aparició de Joan de forma directe i sorprenentment austera –com tot el seu evangeli–, Joan evangelista va una mica més enllà. Ja sabem que l’evangeli de Joan és més teològic que els altres tres. Podríem dir que està més pendent del missatge de fons que dels mateixos fets que van rodejar la vida de Jesús. Només cal adonar-se de com comença el fragment que hem llegit. La Llum –amb majúscula inicial– de la que Joan Baptista diu que no és. Ens recorda el pròleg del seu evangeli i que llegirem el mati de Nadal: “la Llum que ha vingut al món i el món no l’ha reconegut…” És una situació dramàtica. Però encara hi ha més. Aquest món son els qui condemnaren Jesús. En la anomenada pregària sacerdotal que Jesús fa poc abans de morir –i que també surt només a l’evangeli de Joan– Jesús diu lacònicament: “prego per a ells, Pare. No son del món com jo tampoc no en sóc…”.

En general i com diuen els especialistes, Joan ens vol introduir en el Misteri. Misteri amb majúscula inicial, com Llum. Misteri entès així designa una realitat “més gran”, que va molt més enllà de les nostres capacitats, que ens depassa –una idea de molta actualitat en un món com el nostra, tan voluntarista i competitiu– i al qual només hi tenim accés per la fe…

El Misteri del Nadal. Ho diem sovint a mesura que ens hi apropem. Estiguem oberts. Sapiguem acollir la presència de Déu en nosaltres. Fem una mica com els pastors. Ells, els més menyspreats en temps de Jesús, dels qui tothom se’n malfiava, varen ser els primers en adonar-se. “Alguna cosa extraordinària ha passat. Atansem-nos-hi!”

Xavier Moretó, rector.

1Comentari
  • Guillermo Lázaro Gay
    Publicat 12:42h, 16 diciembre Responder

    Cada año desde que los cristianos celebramos la navidad, la Luz viene al mundo y el mundo no la reconoce. El resultado es obvio. Si aceptamos que la luz ha prendido una pequeña candela en el seno de nuestra Iglesia, esa lucecilla apenas disipa un pequeño espacio de tinieblas a su alrededor. Recuerdo una experiencia que alguien más habrá tenido: De noche, frío: interior de una iglesia románica-gótica, dentro de un monasterio. En el altar, la luz roja del sagrario. En el centro, suspendida del alto techo, a unos cinco metros del suelo una bombilla eléctrica de luz amarillenta que apenas ilumina los bancos de debajo. La luz se extingue antes de alcanzar, a los lados, las paredes de piedra. Brilla aislada como un punto en la oscuridad. No pude pensar en un escenario más adecuado para acompañar el recitado del himno del Evangelio de San Juan. En ese tiempo las misas acababan con el segundo evangelio, el mismo todos los días del año: el prologo del evangelio de San Juan, se sabía de memoria a puro de repetirlo “En el principio era el verbo …En Él estaba la vida, y la vida era la luz de los hombres. Y la luz brilla en las tinieblas, mas las tinieblas no la comprendieron… El Verbo era la Luz verdadera que alumbra a todo hombre que viene a este mundo…”. En la monotonía de las voces que rezábamos el rosario, esas palabras me venían a la cabeza, una y otra vez…
    Bueno. Decía que la Luz ha prendido en la Iglesia, y en su entorno, al menos, el nacimiento de Jesús es conmemorado como es debido. Produce un poco de vergüenza la promoción de comida que se hace en esta fiesta. Parece como si no se comiera el resto del año, y hubiera que resarcirse dando rienda suelta a la glotonería. Uno, y muchos mayores, recordaremos las celebraciones de nuestra niñez, un plato algo extraordinario que ya se había hecho costumbre según la región, un poco de turrón, unos frutos secos, una copita de licor, y ahí se acababa todo. Y ya no hablo de las frugalidades del tiempo de la guerra, de la primera postguerra y del racionamiento.
    En fin, caminemos en la luz de Cristo nuestro señor, y que en Él encontremos la salvación.
    G.L.

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